In 1912 schokte Prélude à l’après-midi d’un faune van Nijinsky het publiek met zijn radicale bewegingsstijl en expliciete thematiek. Meer dan een eeuw later keert Dunja Jocić dit iconische ballet binnenstebuiten. In Afternoon of a Nymph verschuift ze de focus van de faun naar de nimf, die in het origineel slechts een zwijgend object van verlangen was.
Jocić bevrijdt haar uit deze rol en onderzoekt hoe identiteit wordt gevormd door de blik van de ander. Wat gebeurt er als degene die altijd geobserveerd werd, terugkijkt? In deze indringende voorstelling, met een cast van zeven uitmuntende dansers, verschuiven perspectieven en brokkelt de blik af, waardoor confrontatie onvermijdelijk wordt. Met snijdende precisie en fysieke intensiteit ontleedt Jocić hoe het voelt om los te breken uit een opgelegd narratief. De muziek speelt hierin een sleutelrol: componist en multi-instrumentalist Jonathan Bonny, bekend om zijn innovatieve fusie van klassieke muziek met pop en elektronische stijlen, hercomponeert Debussy’s meesterwerk tot een indringende, nieuwe compositie.
Afternoon of a Nymph is een internationale coproductie tussen Dance Company Osnabrück en Stichting Dunja Jocić.
Choreografie en regie: Dunja Jocić / Performers: Raffaella Esposito, Terra Kell, Anna Mercurio, Tiemen Stemerding, Ivan Toochetti, Tom van de Ven, Kenedy Kallas / Compositie: Claude Debussy, Jonathan Bonny / Licht ontwerp: Nuno Salsinha / Kostuum ontwerp: Ivana Vasić / Acquisitie & tourneeplanning: Bureau Berbee & Jansen / Scene fotografie: Oliver Look
Ondersteund door het Female Voices-programma van NDT en Korzo
45 Minuten voor aanvang wordt er een inleiding gegeven door Annette Embrechts, dans- en theaterjournaliste voor de Volkskrant. Hiervoor kun je kosteloos een plekje reserveren tijdens het bestelproces.